Saturday, November 28, 2009

Laksa Kuala Kangsar

my parent



my niece



Sebenarnya dah lama aku dengar pasal laksa kuala kangsar tapi tak pernah berpeluang untuk mencuba sebab tak pernah menyangka yang sebenarnya laksa kuala kangsar sebenarnya berbeza daripada laksa penang. Berbeza dengan laksa penang , laksa kuala kangsar di perbuat daripada tepung gandum berbanding dengan tepung beras.Tekstur laksa agak keras sedikit tetapi kuahnya tiada beza dengan laksa penang.Terus terang aku lebih menggemari laksa penang tetapi laksa kuala kangsar pun sebenarnya boleh tahan jugak.

Sebenarnya memang salah satu tujuan ke kuala kangsar ialah untuk mencuba laksa tetapi boleh dikatakan hampir 95% kedai makan di kuala kangsar tutup .Aku bernasib baik kerana ada satu kedai laksa yang di buka di sebelah kiri jalan menghala ke istana bukit chandan.Aku tak pasti alamat sebenar gerai ni tapi boleh tahan gak gerai laksa ni sebab ada "old school feel".Makan laksa di gerai sebegini di tambah pula di pekan lama seperti di kuala kangsar terasa seperti berada di zaman sebelum merdeka.Harga semangkuk laksa ialah RM2.50 dan yang unik tentang laksa ini ialah ianya dimakan dengan telur goreng.

I had always love kuala kangsar.The town is well kept and quaint . These quality had made kuala kangsar a very unique place to visit . Obviously the royal family had a significant impact to the developement of the town.Almost everywhere you go in kuala kangsar you will feel that it had a royal touch. Kuala Kangsar is really a peaceful and laidback town.Time almost stand still here....

10 comments:

  1. Xplorer

    Sesetengah tempat di Png, laksa dimakan dgn nenas (terutama dipanggil asam laksa) dan sambal tahu. Manakala di Parit Buntar/Bagan Serai laksa dimakan dgn Cucur Udang atau Cucur Bawang,

    Di Sarawak kuah laksa berbeza dan di Johor laksanya banyak sayur termasuk Kobis. Di Kelantan pula Laksam - mee nya diganti ketiaw panjang mcm Yong Tau Fu itu.

    Isnin ni kami 3 beranak nak pi makan Laksa Janggus di Balik Pulau.

    Lukman

    ReplyDelete
  2. lukman - btul tu , laksa ni satu ASEAN ada , di thailand and indon pun ada laksa.
    aku ni mmg peminat laksa , sanggup mengembara ke serata ceruk untuk makan laksa . aku undi laksa janggus sebagai laksa no 1 di malaya

    ReplyDelete
  3. Amboi...laska telur goreng, mesti sedap :) RM2.50 satu mangkuk? Murahnya!!!

    xplorer, ada tak daging ikan dalam kuah laksa tu??

    Terima kasih pada xplorer atas sokongan anda pada blog saya. Saya telah disenaraikan sebagai pemenang bulanan pertandingan BLOG4FT. Dapat satu biji Blackberry 8250, dua tiket domestik Air Asia, voucher BORDERS RM150 dll.

    mylo

    ReplyDelete
  4. mylo - there is no fish inside . congratulation , if that is the case maybe as a token of appreciation you can post me the blackberry , he he

    ReplyDelete
  5. Laksa Pak Ngah – near LRT Wangsa Maju sec 1 kl

    laksa pak ngah,ade budak pakai motor roda 3 jual laksa pak ngah betul2 kat lrt wangsa maju tangga turun ke jusco.harga laksa dia rm 3.00 tp dia tak guna nama laksa pak ngah,dia guna nama LAKSA BERAS.laksa dengan kuah laksa semua dia import dari kuala kangsar.tp xde jual cendol.

    ReplyDelete
  6. saya sebenarnya kurang minat laksa kuala kangsar . lebih minat laksa penang . thanls for the info

    ReplyDelete
  7. saya walopon org kole kangsar.saya ttp x berkenan ngan laksa dye.laksa penang lgk sdpla bgk sye.kt kole ade gak laksa belut.xpnh try ke???

    ReplyDelete
  8. boleh bagi alamat tak laksa belut tu

    ReplyDelete