Tuesday, February 28, 2012

Pusat ternakan Belangkas Sedili Kecil , Kota tinggi , Johor

Tempat ni memang kurang di kenali sebab takde promosi untuk menarik pelancong melawat.Signboard dari jalan besar pun takdak yang ada cuma papan tanda projek ternakan belangkas.Kalau tak disebabkan masuk rancangan majalah 3 , aku pun takkan tahu yang tempat ni wujud. Mengikut pengusaha tempat ni , belangkas yang diternak adalah untuk pasaran tempatan .
Belangkas yang dikenal pasti hampir mengeluarkan telurnya diasingkan di kawasan berpasir khas.Bila belangkas dah bertelur , telurnya akan diambil dan diasingkan di dalam kolam khas sehingga menetas.Tempoh matang belangkas agak lama , kalau tak silap aku dalam 3-4 tahun . Selain belangkas , udang kara pun ada jugak kat sini . Kalau nak beli belangkas dan lobster pun boleh kat sini tapi malangnya aku rasa harganya agak mahal berbanding dengan harga pasaran di kuala selangor.Disini harga seekor belangkas mencecah rm 15 seekor berbanding di kuala selangor cuma rm 8 seekor.
Tempat ini memang unik tapi sayang tidak di komersialkan dengan baik.







































12 comments:

  1. Oh..mcm tu rupanya nak pelihara belangkas..Penyuh pun ada?

    ReplyDelete
  2. Penat nak menunggu hasil sebab lama sgt

    ReplyDelete
  3. artikel dan informasi yang bagus gan. semoga bisa tetap eksis dan tambah menarik blognya
    jangan lupa kunjungi blog saya di Pusat download gratis dan jangan lupa follow blog ane ya!!!

    ReplyDelete
  4. maaf nk tanya ada xemail pusat ni..sya ada buat kajian tntg belangkas..jadi sya nk pergi tempat ni..

    ReplyDelete
  5. saya merupakan penyelidik belangkas,di UPM, boleh saya tahu macam mana nak hubungi tempat ini untuk berkongsi ilmu serta menyumbang anak belangkas yang saya ada untuk di jadikan koleksi di tempat ini? my email: njoe85@yahoo.com

    ReplyDelete
  6. sy one of the students uitm kuala pilah sdg buat research tentang penternakan belangkas..mcm mane nak dptkan contact number org yg mengendalikan projek ternkan belangkas?

    ReplyDelete
  7. saya dari kuala lumpur ...ampang...dari mana saya nak dapatkan benih belangkas ini untuk dibela ??? saya sangat berminat....

    ReplyDelete
  8. Blh tahu ape mknan utk belangkas ya. Sb sy baru dlm bidang ni

    ReplyDelete
  9. Blh tahu ape mknan utk belangkas ya. Sb sy baru dlm bidang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makanan udang (dedak hancur) ataupun pellet

      Delete
  10. kalau share location pn bagus gak ni..

    ReplyDelete
  11. Siapa di sini boleh supply belangkas??sy nk seribu ekor seminggu..kalau x boleh bnyk sikit pun xpa..kol sy utk deal..0195042700

    ReplyDelete