Saturday, January 28, 2012

Colmar tropicale , bukit tinggi pahang

The whole family went to bukit tinggi for a short family escapade.The decision on choosing bukit tinggi was due to its close proximity to KL.We just want to get out from the fast pace city life into a place where we could relax and unwind.It was off-peak and we got a very good rate of rm238 per night . The food was rather expensive and due to a very limited budget , we went to kampung janda baik which was around 30 minutes driving to have our dinner.At night there was a performance by a group of dancers at the stage in the middle of the hotel compound .
There's nothing much that you can do over here besides golfing,visiting the rabbit farm,japanese garden and few other other activity.What i enjoy the most is waking up early in the morning opening up the window into a very fantastic view of the surrounding forest .
My daughters really enjoy the short stay in bukit tinggi and seeing them happy is enough to make me happy and unwind.















































- Posted using BlogPress from my iPad

Monday, January 23, 2012

Memancing di Angler Resort , Pulau Indah

Tempat ni kalau tak guna gambar satelit google map rasanya memang takkan jumpa punya . Dah ler signboard pun takde , jalan masuk ke resort pun cuma jalan tanah merah sejauh 3 - 4 km dari main road.Nasib baik ada signal broadband sampai ke resort boleh jugak bukak gambar satelit google map untuk panduan ke resort.Resort ni nak kata cantik sangat takde ler pulak , tapi tempat ni memang sesuai untuk memancing kerana betul betul terletak di antara muara sungai klang dan laut lepas selat melaka.Kawasan laut disekitar pulak agak dalam kerana terletak di kawasan jeti dan kawasan lalu lintas kapal laut.Di kawasan resort pulak ada ditampal gambar ikan2 besar yang berjaya di tangkap di sekitar resort . ikan2 yang ditangkap agak besar jugak terutamanya ikan siakap dan yang besar aku tengok ikan pari seberat 42 kilo. Ikan siakap pulak purata dalam 5 kilo dan yang paling besar ialah 15 kilo.Cuma hari ni nasib agak malang sebab masa sampai di resort air sudah surut dan air mula pasang dalam pukul 4 , cuma dapat ikan duri dan gelama saja.
Bayaran masuk resort ialah 5 ringgit satu joran dan kalau nak berkhemah bayarannya rm15.Kawasan khemah memang redup dan ada disediakan kantin , surau dan tempat mandi. Tetiba rasa teringin pulak nak khemah sebab keadaan disini agak tenang , teduh dan tiupan angin yang agak menyegarkan.selain daripada memancing , tempat ni menjadi tumpuan sukan paramotor.lebih kurang 200 meter dari kawasan resort ni terletak pantai acheh , sesuai untuk piknik dan mandi manda tapi sayang tak sempat nak tangkap gambar.







Tapak kaki memerang















Dewan resort dan bilik untuk disewa











Kawasan perkhemahan











Jeti untuk memancing



Pintu masuk resort



- Posted using BlogPress from my iPad

Sunday, January 08, 2012

Pisang raja udang @pisang susu

I was in bukit tinggi just now when i saw a small plantation of this forbidden fruit.Chinese call it "pisang susu" while the malay call it "pisang raja udang".I had never tasted it before and i had never seen anyone selling it also but i'm aware of its existence and the story behind the so called forbidden fruit .The last time i saw it was nearly 25 years ago while living in a kampung in penang.

The legend behind the forbidden fruit is as per below:
"Menurut cerita orang tua tua roh jelmaan pohon pisang raja udang ini telah menolong seorang Putera Raja yang tercedera dalam medan peperangan . . .

Pada suatu masa silam sering berlaku peperangan untuk merebut kuasa dan meluaskan tanah jajahan. Mengikut ceritanya dalam satu peperangan serorang Putera Raja cedera parah dan berjaya menyelamatkan diri daripada musuhnya.

Putera Raja itu bersembunyi di sebuah hutan dan berteduh di bawah sepohon pisang. Oleh kerana lukanya yang parah Putera Raja itu pun jatuh pengsan.

Apabila Putera Raja itu sedar, baginda dapati lukanya telah dirawat oleh seorang gadis. Putera Raja itu berterima kasih kepadanya kemudian pulang ke istananya.

Putera Raja itu dimaklumkan bahawa gadis itu adalah roh jelmaan pohon pisang raja udang itu. Bila Putera Raja itu kembali ke pohon itu didapati pohon itu berbuahkan pisang berwarna merah kesan daripada darahnya.

Oleh kerana terhutang budi, Putera Raja itu mengisytiharkan kepada rakyatnya bahawa mereka tidak dibenarkan memakan pisang raja udang atau menebang pohonnya !!"